aroosha
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 33
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 4033
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس


آداب احوالپرسي در تركيهآداب و رسوم مردم تركيه
هنگام ملاقات با ديگران در تركيه بايد خيلي محكم دست دهيد؛ اما هنگام خداحافظي لزومي به دست دادن نيست، هرچند كه گاهي اوقات انجام مي‌شود. دوستان و بستگان معمولا با يك يا دو بوسه بر صورت با هم احوالپرسي مي‌كنند و هنگام برخورد با افراد سالخورده، دست راست او را مي‌بوسند و بعد پيشاني‌شان را روي دست او مي‌گذارند تا احترام خود را به وي ابراز كنند. هنگام ورود به اتاق، در صورتي كه كسي به استقبال شما نيامده باشد، بايد ابتدا با افراد بزرگ‌تر احوالپرسي كنيد. در مناسبات اجتماعي بايد از اول با نزديك‌ترين فرد دست دهيد و سپس با ساير افراد دور اتاق يا ميز در جهت عكس عقربه‌هاي ساعت، احوالپرسي‌تان را ادامه دهيد.
آداب هديه دادن در تركيهآداب و رسوم مردم تركيه
در روابط و آداب كاري تركيه، هديه دادن هيچ جايي ندارد و برقراري رابطه معمولا در قالب غذا خوردن يا يك سفر تفريحي انجام مي‌شود. با اين حال اگر هديه‌اي هم به طرف مقابل اهدا شود، مشكلي ندارد و خيلي بهتر است كه اين هديه، صنايع دستي يا خوراكي‌هاي كشور خودتان باشد؛ اما با توجه به اينكه درصد بسيار زيادي از مردم اين كشور مسلمان هستند، در انتخاب هديه خود دقت كنيد. تنها زماني مي‌توانيد به فكر تهيه هديه بيفتيد كه به منزل يك خانواده تركيه‌اي دعوت شده باشيد كه متداول‌ترين هديه، شيريني و اقلام تزييني براي خانه است. هديه دادن گل به ميزبان مرسوم نيست؛ اما در شرايط مناسب مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد و بهتر است در اين زمينه از گل‌فروشي مشاوره بگيريد. براي بچه‌هاي ميزبان نيز مي‌توانيد شيريني يا آب‌نبات گران‌‌قيمت ببريد.
آداب غذا خوردن در تركيهآداب و رسوم مردم تركيه
اكثر غذاهاي كاري در رستوران خورده مي‌شود. مردم تركيه عاشق غذا خوردن هستند؛ زيرا فرصتي براي فراغت از كار و گپ و گفت فراهم مي‌شود. اصول مهمان‌نوازي در تركيه حكم مي‌كند كه ميزبان، هزينه غذا را بپردازد و با واژه پرداخت شراكتي (دنگي) بيگانه‌اند. به‌عنوان مهمان فقط مي‌توانيد از ميزبان تشكر كنيد و سپس چند روز بعد او را به رستوران دعوت كرده و اين بار شما، هزينه غذا را حساب كنيد تا جبران دفعه قبل شده باشد.
غذاي اصلي شام، هميشه با گوشت يا ماهي و نان و سالاد همراه است. مردم تركيه در طول غذا، سيگار مي‌كشند و براي همين اغلب وسط غذا شروع به سيگار كشيدن مي‌كنند و بعد از خوردن نوشيدني، به سراغ وعده بعدي غذا مي‌روند. قهوه يا چاي تركي همراه با شيريني در پايان غذا سرو مي‌شود. در واقع قهوه تركي، يك نوشيدني ملي است و بايد حداقل يك بار آن را امتحان كنيد. فراموش نكنيد كه نبايد هرگز قهوه خود را تا انتها بنوشيد، چراكه ته آن پر از قهوه آسياب شده است و طعم خوبي ندارد.
آداب كسب و كار در تركيهآداب و رسوم مردم تركيه
مردم تركيه ترجيح مي‌دهند با افراد آشنا و مورد احترام كار كنند؛ بنابراين براي ايجاد يك رابطه شخصي با آن‌ها بايد وقت بگذاريد. اين روابط معمولا در محيط اداره، هنگام ناهار، شام و دورهمي‌هاي اجتماعي تقويت مي‌شود. ادب اهميت زيادي در معاملات كاري دارد و برخلاف بسياري از فرهنگ‌ها، نيازي نيست فاصله زيادي با مخاطب داشته باشيد و مي‌توانيد هنگام صحبت با وي در نزديكي او بايستيد. صحبت‌ها خيلي آهسته پيش مي‌رود و با سوالات زيادي همراه مي‌شود كه شايد هيچ ربطي به موضوع مورد نظر نداشته باشد، پس نبايد به مخاطب‌تان اصرار كنيد كه به مطلب اصلي بپردازد؛ چراكه بي‌ادبي تلقي مي‌شود.
حتما هنگام صحبت، تماس چشمي داشته باشيد؛ زيرا از نظر مردم تركيه نشانه صداقت شما استمردم تركيه به كشور خود افتخار مي‌كنند و از پاسخ دادن به سوالات مربوط به فرهنگ و تاريخ كشورشان لذت مي‌برند، هر چند كه نبايد حرفي از تاريخ سياسي كشورشان بزنيد. اكثر مردهاي تركيه عاشق فوتبال هستند و به‌راحتي مي‌توانيد درباره تيم مورد علاقه‌شان سوال كنيد كه هميشه با واكنش‌هاي پر جنب‌و‌جوش و مشتاقانه‌اي همراه خواهد بود. حتما هنگام صحبت، تماس چشمي داشته باشيد؛ چراكه از نظر مردم تركيه نشانه صداقت شما محسوب مي‌شود.
لباس‌ مردها و زن‌هاي تركيه به ويژه در شرق اين كشور بسيار محافظه‌كارانه است. خانم‌ها بايد لباس پوشيده داشته باشند، به‌طوري كه دست و پاي آن‌ها نمايان نباشد و مردها نيز نبايد شلوار كوتاه بپوشند. به‌طور كلي مردها، كت و شلوار و خانم‌ها، لباس اداري بايد بپوشند. در فصل تابستان به‌خصوص در استانبول، ازمير و آنكارا، هوا به شدت شرجي و گرم است و در نتيجه پوشيدن پيراهن و شلوار، بدون كروات ايرادي ندارد. 
اهميت مذهب در تركيهآداب و رسوم مردم تركيه
تركيه كشور مسلماني است و بسياري از سنت‌هاي اسلامي با جامعه در هم آميخته شده است. مهم‌ترين نكته اين است كه پوشش و رفتار ساده، نشانه احترام محسوب مي‌شود. خارج از تفرجگاه‌هاي گردشگري در صورتي كه زنان لباس نامناسب داشته باشند، با واكنش‌هاي ناخوشايندي از طرف مردم تركيه روبه‌رو خواهند شد؛ پس بهتر است لباس‌ها، شانه و بازوي آن‌ها را بپوشاند و لباس بلند بر تن كنند. مردها نيز بايد لباس پوشيده داشته باشند.
هنگام بازديد از مساجد، قانون لباس پوشيدن حكم مي‌كند كه زن‌ها سر، شانه، بازو و پاي خود را بپوشانند. در هر صورت شلوار كوتاه گزينه مناسبي براي مرد و زن به حساب نمي‌آيد. در طول ماه رمضان، مسلمانان روزه مي‌گيرند و بايد مراقب رفتار خود باشيد.
زبان بدنآداب و رسوم مردم تركيه
برخي رفتارها، به‌خصوص زبان بدن در كشور تركيه متفاوت است و براي اينكه شرمنده نشويد، بهتر است آن‌ها را بشناسيد. در بعضي از مناطق روستايي كه مذهب نقش بسيار پررنگ‌تري دارد، زن‌ و مرد در محل‌هاي عمومي بايد فاصله را رعايت كنند و به اين ترتيب، دست دادن، بغل كردن و بوسيدن انجام نمي‌شود. اين ماجرا در مراكز شهري با شدت خيلي كمتري جريان دارد و دست دادن و بوسيدن صورت بين زن و مرد، امري رايج در احوالپرسي و ملاقات‌ها به‌شمار مي‌رود. هيچگاه مستقيما با دست به كسي اشاره نكنيد كه نشانه بي‌احترامي و ناداني تلقي مي‌شود.

منبع:.kojaro

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۵ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۱۱:۴۰ ] [ admin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب