aroosha
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 22
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 4022
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس


 
از آنجا كه خاستگاه و ريشه اين مراسم در باورهاي اعتقادي هر جامعه است، طبيعي است در اين مراسم شاهد رفتاري باشيم كه ريشه در احساس و عاطفه انسان ها دارد كه به آن خرافه مي گويند. در خرافه، رويدادها و حوادثي كه با هم ارتباط منطقي ندارند، به يكديگر ربط داده يا علت و معلول يكديگر مي شوند.
 
در كشور ما نيز در كنار تنوع مراسم ازدواج، مجموعه اي از اعتقادات و رفتارهاي خرافي ديده مي شود كه البته امروزه با بالارفتن سطح دانش اجتماعي تا حدودي اين اعتقادات رنگ باخته يا از بين رفته است. اين رفتارها با وجود اين كه در برخي از قوميت ها و جوامع اجتماعي حمايت مي شود ولي در ميان اغلب مردم رفتاري غيرعقلاني و فاقد منطق و استدلال است.
 
به عنوان مثال در تهران قديم دختران با ردشدن از كمان پنبه زني، تكاندن سفره عقد بر سر خود، برداشتن از حناي سر عروس، سبزه گره زدن، خوردن نقل عروسي و... سعي در بازكردن بخت خود براي ازدواج داشته اند. همچنين برداشتن يك وسيله از منزل داماد در شب عروسي كه به منزله مسلط شدن عروس بر داماد است، از جمله اين اعمال خرافي است.
 
در اين گزارش سعي شده است مجموعه اي از اين اعمال را كه اكنون كاملا كمرنگ شده است، اشاره كنيم.
 
 آداب و رسوم مراسم ازدواج, مراسم ازدواج
 
گردو شكستنيكي از رسم هايي كه در گذشته در يزد مرسوم بوده و امروزه هم تا حدودي مرسوم است رسم گردو شكستن است كه در ظهر جمعه هر هفته انجام مي شود به اين شكل كه دختران دم بخت يك كيسه گردو يا بادام و يك عدد قفل را كه بسته اند همراه پيرزن يا زني كه نزدش قرآن مي خواندند برمي داشتند و به طرف مسجد جامع راه مي افتادند. وقتي به نزديكي مسجد مي رسيدند، مقداري قند، نبات يا شيريني را به عنوان هديه و كام شيريني به خادم مسجد مي دادند و خادم در ورودي مسجد را براي آنها باز مي كرد تا بتوانند مراسم گردو شكستن را انجام دهند.
 
اصل اين رسم اين گونه است كه دختران با بالارفتن از مناره مسجد در هر پله اي كه بالا مي رفتند، يك عدد گردو يا بادام زير پا مي گذاشتند و مي شكستند تا به بالاي مناره مي رسيدند و اگر گردو يا بادام زياد مي آمد، آن را به فال نيك مي گرفتند. اين رسم هنوز هم وجود دارد و در پله هاي مسجد جامع يزد، پوسته هاي گردو و بادام ديده مي شود.
 
بيرون كردن دخترانيكي از مراسم ازدواج در استان گيلان «نارنج زني» است. به اين صورت كه هنگام ازدواج، داماد نقل و سكه بر سر عروس مي پاشد، بعد نارنج يا پرتقالي به طرف او مي اندازد. آنگاه عروس و داماد دور چاه مي گردند. عروس سكه اي به نشانه خوشبختي در چاه مي اندازد و پس از آن درخت توتي در خانه مي نشانند. همچنين در گيلان دختران دم بخت را غروب چهارشنبه سوري با جارو مي زنند و از خانه بيرون مي اندازند به اين اميد كه تا سال بعد ازدواج كنند. البته اين در استان هاي ديگر نظير مازندران هم وجود دارد.
 منبع:beytoote

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۹:۲۷:۳۰ ] [ admin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب