aroosha
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 6
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 4006
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس


قاشق زني : در شب چهارشنبه سوري ، پسرها چادر به سر كرده و با كوبيدن قاشق بر ظرف هاي فلزي كه همراه خود دارند از صاحبخانه ، طلب خوراكي كه البته بيشتر شيريني هاي سنتي گرگان همانند سرغلبيلي ، پادرازي ، نون زنجيفيلي ، نون خرمايي و حلوااماج است مي كنند.
فالگوش ايستادن : از مراسمات ويژه در شب چهارشنبه سوري كه البته بيشتر توسط دختران و زنان اجرا ميشود فالگوش ايستادن است كه طي آن فرد در حال توقف ، در خيابان يا كوچه يا ... ، به سخن اولين فرد در حال عبور گوش فرا مي داد و در اين بين اگر سخن رهگذر خوشايند بود دليل بر برآورده شدن خواسته اش بود و بر عكس آن نيز در صورت شنيدن سخن منفي ، استنباط شخص بر رفع نشدن حاجتش بود.
گذران ساعت تحويل سال در اماكن متبركه : دختران و پسران تازه ازدواج كرده و البته عده اي ديگر از مردم گرگان ، به جهت داشتن سالي خوش و سرشار از موفقيت در هنگام تحويل سال نو در امامزاده نور واقع در محله تاريخي سرچشمه حضور مي يابند و به خواندن دعا و طرح حاجات خود مي پردازند.
غذاهاي مخصوص عيد : خوردن چلوسبزي با ماهي و رشته چلو به عنوان شام قبل از تحويل سال و نيز ناهار اولين روز عيد از سنت هاي گرگانيان مي باشد . فلسفه خوردن رشته چلو ، دراز شدن عمر اعضاي خانواده همچون رشته مي باشد . بماند اينكه اعتقاد بر اين بوده كه خوردن هفت دانه از برنج ريخته شده بر روي سفره ناهار عيد ، باعث پُر سويي چشمان ميشود. گرگاني ها داراي شيريني ها و شكلات هاي خاصي نيز مي باشند كه قطاب ، پادرازي ، زنجيفيلي ، سر غلبيلي ، كلومبو ، حلوا اماچ ، پشت زيگ و مار مرده از آن جمله است.
كاسه همساده كردن : زنان گرگاني با پيچيدن بوي غذاي در حال پخت در بين خانه هاي مجاور ، بخشي از غذا را در بين همسايگان تقديم مي كردند.
آداب بارش بند يا چِل كَل: يكي از اعتقادات مردم گرگان براي پايان يافتن باران هاي پي در پي ، اين بود كه اسم چهل كچل را با مُركب بر روي كاغذي نوشته و سپس رو به قبله بر درختي مي بستند. عده اي نيز كاغذ مذكور را در آتش مي انداختند تا باران پايان يابد.
بعد از افطارهاي گرگان : مردان گرگاني در گذشته بعد از افطار در حمام هاي عمومي شهر به بازي هايي همچون " درنا بازي " ، " شاه وزير " و ... مي پرداختند و نوجوانان نيز با بازي هايي همچون " تپه بازي " وقت را سپري مي كردند . بماند اينكه اكنون جاي بازي هاي مذكور را مسابقات ورزشي در رشته هاي مختلف همچون گل كوچك ، فوتسال ، بسكتبال ، واليبال ، و ... گرفته است.
جيگر خوري : خوردن جگر در ساعات بعد از افطار يكي از رسوم ويژه گرگاني ها است . بماند اينكه اهالي اين ديار در شب 27 ماه رمضان كله پاچه خورده و فرداي آن روز نيز خانم ها حنا مي كردند . در اين بين برخي كه بچه دار نميشوند در اين روز پيرهني ميدوزند تا سال ديگر صاحب بچه شوند. حضور زنان در مسجد امام حسن عسگري محله سبزه مشهد كه بنا به روايات قدمگاه امام حسن عسگري است از ديگر رسوم اين ايام است .
عزاداري محرم : از ويژگي هاي خاص عزاداري محرم در گرگان ، مراسم طوق بندان ، عَلم مُشتي ، حركت دسته عزاداري هر يك از محله هاي تاريخي در يك شب خاص و مشخص ، عزاداري در پيرتكيه ها و تكيه هاي گوشواره ، چهل منبره و دسته چوبي است . در مراسم چهل منبره كه در غروب تاسوعا انجام ميشود خانواده ها منبري را كه از چند نسل قبل به آنان رسيده در منزل قرار داده و ضمن روشن كردن شمع بر روي آن ، غذاها و نوشيدني هايي همچون قورمه سبزي ، شربت تخم شربتي ، و ... نيز بر آن گذاشته تا مهمانانان كه عمدتا خانم هستند با آن پذيرايي شوند. خانم هاي گرگاني اعتقاد دارند اگر در چهل خانه و بر سر چهل منبر حاضر شده و بر روي هر منبر شمعي روشن كنند حاجتشان برآورده ميشود. دسته چوبي نيز در اولين شب بعد از عاشورا در محلات تاريخي شهر به راه مي افتد و طي آن افراد چوب هاي بلندي را در دست مي گيرند و با دم مداح چوب ها را به بالا و پايين حركت مي دهند . در بين جمعيت نيز افرادي با مشعل هاي روشن حركت مي كنند تا فضا را براي عزاداران روشن نگهدارند.

منبع:اين نام مجاز نمي باشد

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۱۰:۳۵:۱۲ ] [ admin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب