aroosha
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 60
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 4060
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
چت باکس

۲. پر پرواز كودك‌تان را نچينيدپر پرواز كودك‌تان را نچينيد
مأموريت فرزند نوپاي شما در زندگي اين است كه به موجودي مستقل تبديل شود. پس زماني كه از لحاظ رشدي به مرحله‌اي رسيد كه توانست اسباب‌بازي‌هايش را در سر جاي خود قرار دهد، بشقابش را از روي ميز غذا بردارد و ببرد و خودش لباس بپوشد، بگذاريد اين كارها را خودش انجام دهد. سپردن مسئوليت به بچه‌ها براي عزت‌نفس‌ آنها (و سلامت رواني شما) لازم است.
۳. سعي نكنيد همه چيز را درست كنيدفرصت يافتنِ راه‌حل را به صورت انفرادي به فرزندتان بدهيد. زماني كه ناكاميِ كوچكِ كودك‌تان را با عشق تصديق مي‌كنيد بدون اينكه بلافاصله وارد عمل شويد تا نجاتش بدهيد، به او سرسخت بودن و اتكاي به خود را مي‌آموزيد.
۴. به خاطر داشته باشيد كه تربيت معادل با تنبيه نيستاعمال محدوديت‌ها و قوانين در حقيقت به معناي آموزش كودك درباره‌ي نحوه‌ي رفتار در دنيا و كمك به او است تا انساني شايسته و باملاحظه باشد و به خودكنترلي دست پيدا كند.

۵. انرژي خود را صرف مسائل مهم كنيدانرژي خود را براي مسائل جدي بگذاريد
كودكان نمي‌توانند تعداد زيادي قاعده و قانون را هضم كنند و در مواجهه با قوانين بي‌شمار، بي‌علاقه و بي‌توجه مي‌شوند. بحث درباره‌ي مسائل پيشِ پاافتاده‌اي مثل انتخاب لباس‌شان يا حرف‌ بدي كه در موقعيت خاصي از دهان‌شان بيرون آمده است را فراموش كنيد. تمركز خود را بر قانون‌هاي واقعا مهمي مثل ممنوعيت برخورد فيزيكي با ديگران، گفتار گستاخانه يا دروغ گفتن بگذاريد.
۶. با كودكان‌تان بازي كنيدبگذاريد آنها انتخاب‌كننده‌ي نوع بازي باشند و درباره‌ي قوانين وسواس به خرج ندهيد، شما هم با جريان پيش برويد و لذت ببريد، اين معناي بازي است.
۷. هر روز با هم كتاب بخوانيدبراي فرزندتان از نوزادي كتاب بخوانيد
اين كار را از وقتي كه هنوز نوزاد است آغاز كنيد، بچه‌هاي كوچك عاشقِ گوش دادن به صداي والدين خود هستند. وقتي او را در آغوش‌ گرفته‌ايد، خواندن كتاب براي وي، تجربه‌ي پيونددهنده‌اي را شكل مي‌دهد و او را براي يك‌ عمر كتاب خواندن تربيت مي‌كند.
۸. هر روز زماني مخصوص براي او داشته باشيدبه كودك‌تان اجازه دهيد هر روز فعاليتي را انتخاب كند تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه در كنار هم آن را انجام دهيد. راه بهتري براي اينكه عشق خود را به او نشان دهيد وجود ندارد.
۹. وقت گذراندن با پدر را ترغيب كنيدمارك زاكربرگ و فرزندش
يكي از عالي‌ترين منابع براي بالا بردن كيفيت زندگي كودكان كه شايد تا به‌حال بهره‌ي كمي از آن برده‌ايم، اوقاتي است كه بچه‌ها بايد با پدران‌شان بگذرانند. اين ارتباط بايد از ابتداي تولد كودك و به دفعات وجود داشته باشد. بچه‌هايي كه پدران‌شان با آنها وقت مي‌گذرانند در مدرسه عملكرد بهتري دارند، با موفقيت بيشتري مسائل خود را حل مي‌كنند و به طور كلي با مسائلي كه در طول زندگي با آن مواجه خواهند بود، بهتر روبه‌رو مي‌شوند.
۱۰. اوقاتي شيرين با فرزندان‌تان خلق كنيدخاطراتي خوش با فرزندان
كودكان احتمالا چيز‌هايي كه به آنها مي‌گوييد را فراموش مي‌كنند، اما سنت‌هاي تكرارشونده‌ي خانوادگي را به خاطر خواهند داشت، كارهايي مثل اينكه چگونه براي خواب آماده مي‌شده‌ايد يا چطور شب‌ها دسته‌جمعي بازي مي‌كرديد.
حتما بخوانيد: چطور فرزنداني شاد داشته باشيم؟۱۱. الگويي شايسته‌ براي فرزندان‌تان باشيدكودكان با نگاه كردن به رفتار پدر و مادر از آنها مي‌آموزند. اينكه الگوي رفتار مناسب، محترمانه و خوب باشيد خيلي بهتر جواب مي‌دهد تا اينكه بخواهيد آنها را با حرف‌هاي‌تان تربيت كنيد.
۱۲. وقتي مرتكب خطايي شديد به آن اعتراف كنيداين روش بهترين راهي است كه به بچه‌ها نشان مي‌دهد چطور و چه‌وقت بايد عذرخواهي كنند.
۱۳. در روش زندگي‌تان كمي بيشتر مراقب محيط زيست باشيدسبز زندگي كنيد
به بچه‌ها نشان دهيد كه چقدر آسان مي‌توان رفتار بهتري در قبال محيط زيست داشت. كمتر زباله توليد كنيد، مواد را براي بازيافت جدا كنيد، از وسايل دور ريختني به نحو تازه استفاده كنيد، در مقابل حيوانات و گياهان اطراف خود مسئوليت نشان دهيد. حتي مي‌توانيد زباله‌هاي به‌جا مانده از ديگران در طبيعت را به كمك فرزندتان جمع كنيد.
۱۴. محبت خود را به همسرتان در مقابل كودكان نشان دهيدهمسرتان را در آغوش بگيريد و با الفاظ محبت‌آميز يكديگر را صدا كنيد. ازدواج شما يگانه الگوي فرزندتان براي درك چگونگي يك رابطه‌ي عميقِ احساسي است. اينكه چنين رابطه‌اي چگونه بايد باشد، چه احساسي در آن جريان دارد و چه معنايي مي‌دهد. پس اين وظيفه‌ي شما است كه استانداردي عالي در ذهن كودك‌تان خلق كنيد.
۱۵. به تفاوت‌هاي خود و همسرتان در روش‌هاي فرزندپروري احترام بگذاريداز اصولي كه همسرتان براي تربيت فرزند به آنها اعتقاد دارد حمايت كنيد، مگر اينكه از استانداردهاي فرزندپروري بسيار دور باشند. انتقاد و بحث‌و‌جدل بر سر استانداردهاي متفاوت در ميان همسران، به سلامت ازدواج و احساس امنيت فرزندان بيش‌تر آسيب وارد مي‌كند تا اينكه استانداردهاي متفاوت شريك زندگي‌تان را بپذيريد. در هر صورت بهتر است هر دو نفر از شيوه‌ي يكسان تربيتي بهره ببرند زيرا وجود تضاد در اين رويه بيش از راهكارهاي كمي غلط يكي از والدين به كودك آسيب وارد مي‌كند.
۱۶. تمجيد خود را دقيق بيان كنيدبه جاي اينكه عبارت كلي «تو عالي‌ هستي» را به كار ببريد، در اين مورد صحبت كنيد كه او دقيقا چه كاري انجام داده كه شايسته‌ي بازخورد مثبت شما شده است. «آفرين كه صبر كردي مامان صحبتش با تلفن تموم بشه بعد ازم شيريني بخواي، كار سختي بود، اينكه صبر كردي رو خيلي دوست داشتم.»
۱۷. رضايت خود را از كارهاي خوب فرزندتان به او نشان دهيدوقتي متوجه‌ي كار مثبت يا سودمند فرزندتان شديد، به او بفهمانيد كه چه احساسي داريد. بيان احساس خوب‌تان به او راهي عالي براي تقويت رفتارهاي خوب است و احتمال اينكه آن كارها را تكرار كند، بالا مي‌برد.
۱۸. پشت سر كودك‌تان حرف بزنيد!حقيقت اين است هر حرفي كه از فاصله‌ي دور درباره‌ي خودمان مي‌شنويم از چيزي كه مستقيم به خود ما گفته شود، تأثير بيشتري دارد. بگذاريد فرزندتان تحسيني را كه درباره‌ي او براي مادربزرگ، پدر يا حتي عروسكش به آرامي تعريف مي‌كنيد، شكار كند.
۱۹. به خودتان استراحت بدهيداگر آنقدر خسته‌ايد كه نمي‌توانيد آشپزي كنيد و از سر راه غذايي آماده مي‌خريد احساس نكنيد كه پدر يا مادر بدي شده‌ايد.
۲۰. به حس ششم مادرانه‌ي خود اعتماد كنيدهيچ كس بهتر از شما فرزندتان را نمي‌شناسد. وقتي موضوع مرتبط با سلامتي و بهزيستي او است از غريزه‌ي خودتان تبعيت كنيد. اگر حدس مي‌زنيد فرزندتان مشكلي دارد به احتمال زياد حق با شما است.

منبع: www.chetor.com

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ] [ ۰۱:۵۵:۵۱ ] [ admin ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب